Koncepcja pracy P345
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
2017/2018
Podstawa prawna
-
Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiajacej do pracy oraz kształecnia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
- Statut Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi Nr 345 w ZSP nr 2 w Warszawie
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola (oddziały integracyjne) i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w rocznym planie pracy przedszkola.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką:
profesjonalną
- wyposaża dzieci w wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające im sprostać codziennym sytuacjom i wymaganiom stawianym w szkole
- kształtuje młodego człowieka otwartego na kontakty z innymi ludźmi
- stwarza warunki sprzyjające wspólnej zabawie i nauce dzieciom o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
- respektuje prawo rodzica do zabierania głosu w sprawach dotyczących jego dziecka i pracy przedszkola
bezpieczną
- zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych
- dba o poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
- wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
- relacje miedzy wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu
posiadającą tożsamość
- odwołuje się do tradycji oraz dziedzictwa kulturowego i narodowego
- kształtuje u dzieci poczucie przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawę patriotyczną
- rozwija umiejętności społeczne dzieci w oparciu o wartości etyczne
- buduje system wartości, by dzieci orientowały się w tym, co dobre, a co złe
- promuje postawę tolerancji i akceptacji niepełnosprawności, odmienności narodowościowej, językowej i kulturowej
respektującą zasadę zrównoważonego rozwoju
- ma na celu zdrowy i harmonijny rozwój dziecka w zgodzie z otaczającym środowiskiem
MISJA PRZEDSZKOLA
"Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje - przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil."
Janusz Korczak
W naszym przedszkolu:
- Każde dziecko jest traktowane podmiotowo.
- Realizujemy autorski program wychowawczy oparty na założeniach pedagogiki Korczaka.
- Współpracujemy z rodzicami dzieci pełniąc rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze.
- Organizujemy teatrzyki, wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne.
-
Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i innych ludzi oraz rozumieniu swoich uczuć.
-
Nasze dzieci nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym, są otwarte na kontakty z innymi ludźmi, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach.
-
Dzieci mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, mają świadomość szanowania ich praw.
-
Kształtujemy postawy akceptowane społecznie, przygotowujemy do przeżywania sukcesu i porażki.
-
Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego możliwościami, umiejętnościami, indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami.
-
Diagnozujemy, obserwujemy i analizujemy indywidualny rozwój każdego dziecka by wspierać go na każdym etapie jego życia, także w sytuacjach trudnych.
-
Dziecko w przedszkolu jest aktywne, wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, by podejmowało różnorodne aktywności.
-
W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami.
-
Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy przyjaźni i miłości. Pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
-
Nauczyciele i specjaliści współpracują ze sobą, wspólnie planują działania edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne oraz pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów.
-
Kadra pedagogiczna ustawicznie doskonali swoje umiejętności. Nauczyciele i specjaliści są innowacyjni i twórczy, wykorzystują w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy.
-
Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
-
Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju w zjednoczonej Europie.
-
Posiadamy dobre warunki lokalowe oraz bogatą bazę pomocy dydaktycznych.
-
Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
-
Bierzemy udział w konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych organizowanych na szczeblu dzielnicowym, miejskim, wojewódzkim i ogólnopolskim.
-
Współpracujemy z instytucjami, organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola.
Nasi współpartnerzy w procesie edukacji i wychowania:
W realizację naszych działań, wizji i misji placówki zaangażowani są:
- wszyscy pracownicy przedszkola (kadra kierownicza, pedagogiczna oraz pracownicy niepedagogiczni)
- rodzice i opiekunowie
- instytucje wspierające: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 20, Wydział Oświaty i Wychowania, Szkoła Podstawowa Nr 301, Ośrodek Pomocy Społecznej, Komenda Policji, Straż Pożarna, Straż Miejska, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Efektem wspólnie podejmowanych działań jest przedszkole, w którym procesy wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji podporządkowane są indywidualnym potrzebom dzieci. Nasze przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci czują się ważne, bezpieczne, mogą rozwijać swoje talenty i zainteresowania, a rodzice mają zaufanie do osób pracujących z ich pociechami. Do naszego przedszkola dzieci przychodzą z radością.
Szczególnie cenimy sobie szeroko pojętą współpracę z rodzicami - szczegóły w poniższych linkach.
Uwagi o realizacji Koncepcji Pracy Przedszkola:
- Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana.
- Koncepcję zatwierdza Rada Pedagogiczna oraz Rada Rodziców.
- Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
- Wnioski wynikające z realizacji koncepcji dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej na posiedzeniu kończącym dany rok szkolny.
- Uszczegółowieniem koncepcji pracy przedszkola jest roczny plan pracy przedszkola.
- Koncepcja obowiązuje od 1 września 2015 roku do 31 sierpnia 2018 roku.
PLANY PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Rada Pedagogiczna przedstawiła tematykę zaplanowanych działań zawartych w rocznym planie pracy przedszkola do realizacji w roku szkolnym 2017/2018.
- Oswajamy matematykę czyli rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym - kontynuacja.
- Artterapia - zaspokajanie potrzeb samorealizacji i wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez podejmowanie różnorodnych form aktywności wzbudzających pozytywne emocje dziecka.
- W grupie możemy więcej. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w przedszkolu - realizacja polityki oświatowej państwa.
- Podróże po Europie - realizacja projektu edukacyjnego.
Szczegółowe infromacje o zaplanowanych działaniach realizujących powyższą tematykę z zakładce OFERTA EDUKACYJNA